فعالية نموذج قائم على أنسنة التعليم لتنميه مهارتي التحدث والفهم الاستماعي في اللغة الانجليزية لدى طالبات الصف الثاني ثانوي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة الملك خالد - المملكة العربية السعودية

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على فعالية نموذج قائم على أنسنة التعليم لتنميه مهارتي التحدث والفهم الاستماعي في اللغة الانجليزية لدى طالبات الصف الثاني ثانوي، ولتحقيق أهداف البحث تم استخدام المنهج شبه التجريبي للمجموعتين الضابطة والتجريبية، وشملت أدوات الدراسة اختبار لمهارات التحدث والفهم الاستماعي في اللغة الانجليزيةوبعد ضبط أدوات البحث ، أظهرت النتائج تحسنا واضحا في الجانب الأدائي لمهارات التحدث ككل لدى طالبات المجموعة التجريبية بعد تطبيق النموذج القائم على أنسنة التعليم في تنميه مهارتي التحدث والفهم الاستماعي في اللغة الانجليزية لدى طالبات الصف الثاني ثانوي، كما أظهرت النتائج تحسنا واضحا في الجانب الأدائي لمهارات الفهم الاستماعي ككل لدى طالبات المجموعة التجريبية بعد تطبيق النموذج القائم على أنسنة التعليم في تنميه مهارتي التحدث والفهم الاستماعي في اللغة الانجليزية لدى طالبات الصف الثاني ثانوي، وفي ضوء تلك النتائج قدمت الدراسة العديد من التوصيات والمقترحات أهمها ضرورة تطوير كتب اللغة عامة والجزء الخاص بالفهم الاستماعي خاصة في ضوء متطلبات تنمية مهارات الفهم الاستماعي.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The effectiveness of a model based on the humanization of education to develop speaking and listening comprehension skills in the English language for second year secondary school students

المؤلف [English]

  • Wafaa Abdo Mohammed Awaji
King Khalid University - Kingdom of Saudi Arabia
المستخلص [English]

The current study aimed to identify the effectiveness of a model based on the humanization of education to develop speaking and listening comprehension skills in English for second year secondary school students, and to achieve the research objectives, the semi-experimental approach was used for the control and experimental groups. Research tools, the results showed a clear improvement in the performance aspect of the speaking skills as a whole among the students of the experimental group after applying the model based on the humanization of education in developing speaking and listening comprehension skills in the English language among the second year secondary students, and the results also showed a clear improvement in the performance aspect of the listening comprehension skills As a whole, the students of the experimental group, after applying the model based on the humanization of education, in developing the skills of speaking and listening comprehension in the English language among the students of the second year of high school. Requirements for developing listening comprehension skills

الكلمات الرئيسية [English]

  • humanization of learning
  • speaking skills
  • listening comprehension skills
  • teaching English