رد ذوي الألباب والفهوم علي تهکم وجنون من قدح في حديث عمرو بن ميمون

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الحديث وعلومه ، کلية الدراسات الإسلامية والعربية بنين ، جامعة الأزهر ، قنا ، مصر

المستخلص

لا يزال أعداء السنة يرمون عليها السهام، ويقذفون حصونها بخبيث الکلام، رغبة في النيل من رفعتها، والقدح في القبول بحجتها، لکن هيهات هيهات وأني لهم النوال؟ والسنة محفوظة المتن والرجال.
قصد أعداء السنة إلي القدح فيها بأنها وإن درست إسناداً، لکن هناک تقصير في دراستها من جهة المتون، ومن ثم فإن کثيراً من الأحاديث في حاجة إلي دراسة متونها والحکم عليها بما يليق بحالها من وجهة نظرهم، وهنا يعمل أعداء السنة أهوائهم وخبث مقاصدهم في النيل منها من خلال الرد بما لا يتفق وأغراضهم، أو يعلو عن انخفاض منهجهم في البحث.
لم يتوقف العداء للسنة عند هذا الحد من القدح في متونها، وإنما تعداه إلي القدح في أسانيدها، وأول من قصد بالعداء أصحاب رسول الله صلي الله عليه وسلم والذين يمثلون الحلقة الأولي في الإسناد، فإذا أمکن لهؤلاء النيل من أصحاب رسول الله صلي الله عليه وسلم فکيف يقبل متن؛ وحلقته الأولي أو رواته الأول متهمون بما يقتضي رد مروياتهم.
ثم انتقل العداء من الأصحاب رضي الله عنهم إلي من بعدهم من سادة التابعين رحمهم الله فمن يليهم، حتي تعدي ذلک القدح في جامعيها وعلي رأسهم جامع الصحيح وعلم السنة وعالمها الإمام البخاري رحمه الله تعالي.
ومن هذه الأحاديث التي أقاموا عليها الشبهات وردوها حديث عمرو بن ميمون في صحيح البخاري "رأيت في الجاهلية قِرْدَة اجتمع عليها قِرَدة قد زنت فرجموها، فرجمتها معهم".
وقد قمت بدراسة هذا الحديث وجاءت الدراسة في مقدمة وأربعة مباحث ثم الخاتمة والنتائج.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The response of the people with the mind and the understanding to the sarcasm and madness of a mug in the talk of Amr Bin Memon

المؤلف [English]

  • Refaee Ahmed Amin Mahmoud
Department of Hadith and its Sciences, Faculty of Islamic and Arabic Studies for Boys, Al-Azhar University, Qena, Egypt
المستخلص [English]

The enemies of the Sunnah are still throwing arrows at it, and hurling slanderous words at its fortresses, with a desire to undermine its status, and the rudeness to accept its argument, but how easy is it and how do I get them? And the Sunnah is preserved, Al-Matn and Al-Rijal.
The enemies of the Sunnah intended to defame it even if it studied its chain of transmission, but there is a shortcoming in studying it from the point of view of the texts, and then many of the hadiths need to study their texts and judge them in a manner that befits their beauty from their point of view, and here the enemies of the Sunnah work their whims and the maliciousness of their intentions to undermine them. By responding inconsistent with their purposes, or expressing a decline in their approach to research.
The hostility to the Sunnah did not stop at this point of slander in its text, but rather it went to defamation in its chains of transmission, and the first to mean hostility to the Companions of the Messenger of God, peace be upon him, who represent the first link in the chain of transmission. And his first episode or his first narrators are interested in what they need to respond to their narrations.
Then the hostility from the companions, may God be pleased with them, moved to those who came after them from the masters of the followers, may God have mercy on them, and whoever follows them, until that slander transgressed in its collectors, and on their head was the collector of the right and the science of the Sunnah and its scholar, Imam al-Bukhari, may God have mercy on him.
Among these hadiths on which they established suspicions and rejected them was the hadith of Amr ibn Maimun in Sahih al-Bukhari: “I saw in the pre-Islamic period a monkey who had committed fornication, so they stoned her, so I stoned her with them.”
I have studied this hadith and the study came in an introduction, four sections, then a conclusion and results.

الكلمات الرئيسية [English]

  • The bond
  • The Matn
  • The Stoning
  • The Monkey
  • The Metamorphosis
  • The Ignorance
  • The Offspring
  • The Limit