التمنى فى البيان النبوى نماذج من السنة النبوية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية البنات الازهرية بطيبة - جامعة الازهر - الاقصر -مصر

المستخلص

التمني: هو طلب أمر محبوب قد يکون مستحيلاً - وقد يکون ممکناً غير أنه بعيد.والفرق بَيْنَه وبين الترجي أن التَّرَجِّي يکون فِي الْمُمْکِنِ، وَالتَّمَنِّي فِي أَعَمِّ مِنْ ذَلِکَ
وأما حکم التمني: فهو مباح ما لم يتعلق بمذموم أو منهي عنه شرعاً.
وقد ورد التمني ب (ليت) في البيان النبوي في مقامات عدة فأحيانا نراه محکياً على ألسنة بعض الناس تمنياً لما فاتهم من نعمة القرآن والمال، وأحيانا نراه محکياً على ألسنة بعض الرجال في آخر الزمان تمنيا للموت، وتارة نجده على لسان رسول الله ـ صلى الله عليه وسلم ـ تمنياً لما فات مما يؤدى إلى کثرة الصوم والطاعة والعبادة،
کما تنوع التمني بغير (ليت) في البيان النبوي فقد جاء بطريق الاستفهام والأمر والترجي؛ إبرازاً للمتمني المستحيل في صورة الممکن القريب الحصول، کقوله ـ صلى الله عليه وسلم لعلي وفاطمة رضي الله عنهما «أَلاَ تُصَلِّيَانِ؟»، وقوله ـ صلى الله عليه وسلم ـ لعمه أبى طالب: (قل لا إله إلا الله کلمة أشهد لک بها عند الله)، وقوله ـ صلى الله عليه وسلم ـ في حکاية قصة أصحاب الغار: (انظروا أعمالاً عملتموها صالحة لله فادعوا الله ـ تعالى ـ بها لعل الله يفرجها عنکم).
          کما جاء التمني في بيانه ـ صلى الله عليه وسلم ـ بطريق الشرط؛ إشعارا بعزة المتمني وندرته، کما في قوله ـ صلى الله عليه وسلم ـ لعائشة ـ رضي الله عنها ـ(لو کان وأنا حي فأستغفرَ لک وأدعوَ لک)  وقوله ـ صلى الله عليه وسلم ـ حکاية على ألسنة الناس يوم القيامة في حديث الشفاعة الطويل: (لو استشفعنا إلى ربنا فيريحنا من مکاننا هذا)، وقد ساهمت هذه الألفاظ التي لم توضع للتمني أصالة في إضافة طعم جديد للتمني مما ساهم في الکشف عن أغراض المتکلم وإيحاءاته.

عنوان المقالة [English]

Wishing in the Prophetic Sayings: Examples from Suna

المؤلف [English]

  • Abdul Salam Abdul Hadi Hassan Eltayb
Alazhar college girls tiba - Alazhar university - luxor - egypt
المستخلص [English]

Wishful thinking: asking for a loved one may be impossible - and it may be possible but it is far away. The difference between him and Esperance is that Esperance is possible, and wishing in more general terms
As for the ruling on wishful thinking, it is permissible unless it is related to a person who is slandered or is legally forbidden.
It is hoped that the Prophet (PBUH) in the Prophet's statement in several places, sometimes we see it on the tongues of some people wished for the grace of the Koran and money, and sometimes see it on the tongue of some men at the end of time wish to die, and sometimes find it on the tongue of the Messenger of Allah (Peace and blessings of Allaah be upon him)
As the diversity of wishful thinking is different from that of the Prophet (PBUH) in the Prophet's statement, it came by way of question, command, and tajaji. It is an indication of the impossible believer in the form of the near future, as the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said to 'Ali and Fatimah (may Allaah be pleased with them). The Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said: "Look at works that you have done good to Allaah, so pray to Allaah, may Allaah have mercy on you."
(Peace and blessings of Allaah be upon him) said to 'Aa'ishah (may Allaah be pleased with her): "If I were alive I would ask forgiveness for you and I would call you." And he said: "Peace and blessings be upon him." A story on the tongues of people on the Day of Resurrection in the long intercession: (if we seek refuge in our Lord from this place), and contributed to the words that did not put the original wish to add a new taste of the wish, which contributed to the disclosure of the purposes of the speaker and his inspiration