الديه في القتل العمد وشبه العمد

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الفقه المقارن , كلية البنات الأزهرية في مدينة طيبة الجديدة , جامعة الأزهر – الأقصر – جمهورية مصر العربية

المستخلص

تناول البحث الديه في القتل العمد وشبه العمد، فإن أرتكب الإنسان ما حرمه الله وقتل عمداً، كان الجزاء من جنس العمل، فيقتص منه، إلا إذا أعفى ولى المقتول، أو كان القتل غير عمد أو شبه عمد، كان الواجب في كل ما سبق الديه وهى المال الواجب بجناية على الحر في نفس أو فيمادونها، مع بيان الأنواع التي تجب فيها الدية، وذكر المقدار الواجب في كل نوع، وتوضيح. الدية في القتل العمد، وهى تجب في كل أنواع القتل لكنها لا تتقرر في القتل العمد إلا إذا أعفى ولى الدم عن القصاص، أو إذا فقد شرط من شروط وجوبه. وهي: عصمة دم المقتول، والتكليف والمكافأة، وعدم الولادة، وأن تكون الجناية عمداً. وهل يشترط رضا الجاني في القتل العمد على الدية، في الحقيقة لا خلاف بين الفقهاء حول مشروعيه الدية كعقوبة للقتل العمد في حالة إسقاط القصاص لسبب من أسباب التى تؤدى إلى سقوطه، ولم يعفو أولياء الدم عنها، وإنما الخلاف في حالة تنازل ولى الدم عن القصاص وقبوله للدية، ومقدار الدية، أختلف الفقهاء في مقدار دية القتل العمد، يبدو أن الراجح هو القول القائل بأن دية القتل العمد مثلثة بدليل قوله j" إلا إن دية قتل العمد الخطأ بالسوط والعصا مائة من الأبل مغلظة فيها أربعون حلفة في بطونها أولادها - أما القتل شبه العمد فالراجح هو ما ذهب إليه جمهور الفقهاء من القول بوجود شبه العمد، لقوة أدلتهم وثبوت الأحاديث الواردة في ذلك.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Diyah in premeditated and semi-intentional killing

المؤلف [English]

  • Abdel Wahab Fikry Mohamed
Department of Comparative Jurisprudence , Al-Azhar Girls College in the new city of Thebes, Al-Azhar University - Luxor - Arab Republic of Egypt
المستخلص [English]

The research dealt with blood money in premeditated and semi-intentional killing. If a person commits what God has forbidden and kills intentionally, then the penalty is of the same kind as the work, so he will be punished for it, unless the guardian of the murdered person is exempted, or the killing was unintentional or semi-intentional. The money owed as a result of a felony against a freedman in or less than a soul, with an indication of the types in which blood money is due, and mentioning the amount that is due in each type and clarifying. Blood money is for premeditated murder, and it is obligatory in all types of murder, but it is not determined in premeditated murder unless the guardian of the blood pardons the punishment, or if one of the conditions for its obligation is lost. They are: the infallibility of the blood of the murdered, assignment and reward, not giving birth, and being offense intentionally. Is the consent of the perpetrator required in premeditated murder over the blood money? In fact, there is no disagreement among the jurists about the legitimacy of the blood money as a punishment for intentional killing in the event that qisas is dropped for one of the reasons that lead to its fall, and the guardians of blood did not pardon it. For blood money, and the amount of blood money, the jurists differed in the amount of blood money for intentional killing, it seems that the correct one is the saying that the blood money for intentional killing is triangular with the evidence of his saying, may God’s prayers and peace be upon

الكلمات الرئيسية [English]

  • Diyah
  • premeditated
  • semi-intentional killing