أَثَرُ مَدرسةِ الأُمَناء فِي تفسير الحداثِيّين للقرآن الكريم "نصر أبو زيد أنموذجًا"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة الأزهر- كلية البنات الأزهرية بطيبة- الأقصر

المستخلص

تناولت هذه الدراسة تأثير المدرسة البيانية في الفكر العلماني والحداثي، وأظهرت أن الأسلوب اللغوي الأدبي الذي اعتمده نصر حامد أبو زيد في تفسير القرآن يعد امتدادًا لمسيرة أمين الخولي. حيث اعتبر أبو زيد القرآن نصًا أدبيًا، مخالفًا بذلك التراث الإسلامي التقليدي. استخدمت الدراسة منهجًا استقرائيًا تحليليًا، وصفيًا، ومقارنًا، من خلال تتبع آراء الشيخ الخولي وأبو زيد، ومقارنة الفكرة التي طرحها كل منهما. وبيّنت الدراسة تأثير المدرسة البيانية في أسلوبهما اللغوي الأدبي في تفسير القرآن.

العامل الرئيسي وراء هذه الدراسة كان التوضيح أن العديد من المفكرين المسلمين تأثروا بالثقافة الغربية وأخذوا في تطبيق أفكارها على القرآن الكريم، داعين إلى التماهي مع الغرب باسم التجديد الديني أو التطور المعرفي. وقد أدى ذلك إلى تبني هذه المناهج النقدية الغربية في الدراسات القرآنية، مما أسفر عن إنكار الوحي أو تأويله بطريقة تؤدي إلى إنكاره. وقد بلغت هذه الفكرة إلى القول بشبه بشرية القرآن ورفض قدسيته. وهذه الدراسة تهدف إلى تسليط الضوء على هذه الاتجاهات الفكرية وتقييمها بشكل نقدي، مع التأكيد على ضرورة مزيد من البحث في المشاريع الفكرية للمفكرين البارزين في العالم العربي والإسلامي.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

"The Influence of the School of Al-Umana’ on Modernist Interpretations of the Qur’an"

المؤلف [English]

  • emad abd elrady ahmed mostafa
Al-Azhar University - Al-Azhar Girls College in Thebes - Luxor
المستخلص [English]

This study addresses the impact of the rhetorical school in the secular and modernist thought sectors. It reveals that the literary linguistic style used by Nasr Hamed Abu Zaid in his interpretative studies can be considered an extension of Amin al-Khuli's intellectual journey, where Abu Zaid viewed the Quran as a literary text, contrary to the traditional Islamic heritage. The study employed inductive analytical, descriptive, and comparative methods, by tracing the views of the rhetorical school, represented by Sheikh al-Khuli, and those of Dr. Nasr Hamed Abu Zaid, comparing the ideas presented by both thinkers. It demonstrated the influence of the rhetorical school on their literary linguistic style in interpreting religious texts.

The main aim of the study was to highlight the fact that many Muslim thinkers have been influenced by Western dominance and, as a result, attempted to apply Western philosophies to the Quran, just as the West did with their own texts. They justified this as a form of religious renewal, intellectual development, or an inevitability of the environment. This led to the dominance of Western critical methods in contemporary schools of thought, which were applied selectively, often resulting in a rejection or misinterpretation of divine revelation. This mindset led to claims of the Quran's humanity, historicity, and the removal of its sanctity. The study calls for further analysis of the intellectual projects of prominent thinkers in the Arab and Islamic world and the critical evaluation of their paths.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Impact
  • The Trustworthy
  • Modernists
  • Nasr Abu Zaid