الزيادة على النَّص عند الأصوليين (دراسة تأصيلية فقهية)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة كهرمان مرعش سوتشو امام

المستخلص

الزيادة على النص هي إضافة حكم شرعي جديد على حكم سابق ثابت بنص شرعي. وقد اختلف الأصوليين في حكمها: فمنهم من اعتبرها نسخاً جزئياً للنص الأصلي كالحنفية، لأنها تغير من حكم النص الأول. ومنهم من اعتبرها بياناً وتخصيصاً كالمالكية والشافعية والحنابلة، بشرط ألا تخالف النص الأصلي. والراجح أنها بيان وليست نسخاً ما لم تتعارض مع النص الأصلي، وهذا ما عليه جمهور علماء الأصول. وقد قسم الأصوليون الزيادة على النص إلى ثلاثة أقسام رئيسية وهي:
زيادة مستقلة: لا تتصل بالنص الأصلي مباشرة وتعتبر تشريعاً جديداً مثل: زيادة صلاة سادسة على الصلوات الخمس.
زيادة متصلة غير مستقلة: ترتبط بالنص الأصلي وتؤثر في حكمه وتعتبر نسخاً جزئياً مثل: زيادة شرط أو ركن في العبادة.
زيادة بيانية: توضح المراد من النص الأصلي ولا تغير الحكم الأصلي مثل: تقييد المطلق أو تخصيص العام. وهناك شروط لابد منها لقبول الزيادة على النص وهي: صحة الدليل، وعدم مخالفة النص الأصلي والإجماع وأن تكون الزيادة من مصدر معتبر شرعاً.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The addition to the text according to the fundamentalists

المؤلف [English]

  • Mukaddam Elabadis
Kahramanmaraş sütçü İmam üniversitesi
المستخلص [English]

The addition to the text according to the fundamentalists An addition to the text is the addition of a new legal ruling to a previous ruling established by a legal text. The fundamentalists differed regarding its ruling: some of them considered it a partial abrogation of the original text, such as the Hanafi school of thought, because it changes the ruling of the first text. Some of them consider it a clarification and specification, such as the Malikis, Shafi’is, and Hanbalis, on the condition that it does not contradict the original text. What is most likely is that it is a statement and not a copy unless it conflicts with the original text, and this is what the majority of scholars hold. Scholars have divided the addition to the text into three main sections:
Independent addition: It is not directly related to the original text and is considered new legislation, such as: adding a sixth prayer to the five daily prayers.
A continuous, non-independent addition: It is linked to the original text and affects its ruling. It is considered a partial abrogation, such as: an addition to a condition or pillar of worship.
Explanatory addition: It clarifies what is meant by the original text and does not change the original ruling, such as: restricting the absolute or specifying the general. There are conditions that must be met to accept an addition to the text, which are:The evidence is correct, it does not contradict the original text and consensus, and the

الكلمات الرئيسية [English]

  • Addition
  • Text
  • Abrogator
  • Worship