مدي مـشـروعـيـة الإثـبات بشهـادة الـنـسـاء مـنـفـردات في الفــــقه الإســلامـي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية البنات الازهرية بطيبة الجديدة

المستخلص

الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام علي أشرف المرسلين، سيدنا محـمد صلي الله عليه وعلي آله وصحبه وسلم......................
وبعـــــــــــــــــــــــد:
من وسائل الإثبات في الشريعة الإسلامية (الشهادة)، التي تحتل مکانة رفيعة قدرها الله عز وجل وأعلى من شأنها وجعلها من الأمور التي يحتاجها الإنسان في الحياة، لأن الخلق يقع بينهم من الجحود والظلم الکثير، مما يحتاج إلي الوسيلة التي تثبت الحق لأصحابه، وتدفع الظلم عنهم، فبالشهادة يستطيع الإنسان الوصول إلي حقه، ويسهل علي القضاة فض الخلافات والمنازعات المعروضة عليهم.
ومن تيسير الشريعة الإسلامية علي الأمة أنها لم تضيق الأمر وتجعل الشهادة محصورة في الرجال فقط، وإنما الأمر متسع بأن يؤخذ بشهادة النساء، والقرآن الکريم قد نص علي جواز شهادة النساء، قال تعالي: ﮉ  ﮊ   ﮋ  ﮌ  ﮎ  ﮏ  ﮐ  ﮑ  ﮒ  ﮓ   ([1]) فالشريعة الإسلامية اعتبرت شهادة النساء وجعلتها إحدى الوسائل التي تثبت بها الحقوق، ولأهمية شهادتها، أردت أن أبين الحکم الشرعي إذا ما شهدت منفردة دون أن يشارکها الرجال في الشهادة، وسعيا في المعالجة السليمة رغبت في إعداد بحث بعنوان: (مدي مشروعية الإثبات بشهادة النساء منفردات في الفقه الإسلامي).
وذلک فــي المباحـــــــــث الآتيـــــــــة:-
-      المبحث الأول في: حقيقة الإثبات وأهميته.
-      المبحث الثاني في: حقيقة الشهادة ومشروعيتها ومکانتها.
-      المبحث الثالث في: مدي مشروعية الإثبات بشهادة النساء منفردات.
-      المبحث الرابع في: العدد الذي يقبل به شهادة النساء في الإثبات.
-      المبحث الخامس في: الإثبات بشهادة النساء منفردات فيما لا يطلع عليه الرجال.
-      المبحث السادس في: الإثبات بشهادة النساء منفردات فيما يطلع عليه الرجال.
-      الخاتمة وهي: تشتمل علي أهم النتائج التي تم التوصل إليها في هذا البحث.



([1]) سورة البقرة من الآية (282)

عنوان المقالة [English]

The legality of proof Women's testimony alone In Islamic jurisprudence.

المؤلف [English]

  • ِAbdel Wahab Fikry Mohamed
tiba college girls
المستخلص [English]

The juristic ruling of woman’s single testimony to prove rights in Islamic jurisprudence
Introduction
In the name of Allah، the Most Gracious، Ever Merciful. All due thanks and praise should be given to Allah who may send his mercy and blessing upon his prophet Muhammad with his family، companions and those who follow him.  The great importance of testimony in Islamic law is attributed to its role to confirm one’s right، evading him great deal of the often-recurrent injustice and denial، and helping proof for the judge to pronounce the just and true judgment.
Islamic law facilitates the way to prove one’s right by accepting woman’s testimony، as well as men، as it is stipulated in the Holy Quran “And bring to witness two witnesses from among your men. And if there are not two men [available]، then a man and two women from those whom you accept as witnesses" (2:282). Islamic law، thus، respects woman testimony as confidential way to achieve rights. Noting this، I (this study) attempt to clarify the juristic tenet when a woman provides her testimony singularly، when they are not accompanied with men’s testimony to prove one’s rights. I divided this study، which comes under the title “the juristic ruling of woman’s single testimony to prove rights in Islamic jurisprudence”، into the following:
First chapter:Providing proofs for the judge and its importance.
Second chapter:The meaning of testimony، its tenets and its importance.
Third chapter:Juristic ruling of woman’s single testimony to prove rights.
Fourth chapter:The number of women for an accepted woman testimony to prove rights.
Fifth chapter:Accepting single woman’s testimony on the affairs which men are prohibited to see.