عارض الإکراه وأثره على المکلف

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية البنات الازهرية بطيية الجديدة

المستخلص

مقدمـــــــــــة: أثر الإکراه على التکليف عند الأصوليين
التعريف بموضوع البحث
الإکراه حالة من حالات الضرورة التي وضع الشارع أحکاما استثنائية خاصة بها، حيث راعى حال المستکره والضغط الذي يتعرض له بسبب الإکراه، فرفع عنه الإثم، وأبطل حکم کثير من تصرفاته تخفيفا ورحمة به.
ولما کان الأمر کذلک، تذرع کثير من الناس بالإکراه واتخذوه مبررا لکثير من تصرفاتهم مدعين أنهم يقعون تحت إکراه معين،محاولين بذلک  أن لا يقعوا تحت المؤاخذة والمحاسبة الشرعية، لذلک  وجدت أنه من الضروري إيضاح الضوابط التي وضعها الشرع حتى نستطيع أن نحکم بأن هذا الشخص کان مکرها في حال صدور الفعل عنه أو لا، وهل هذا الفعل من الأمور التي يکون الإکراه مسقطا للعقوبة في مثلها أم لا؟
هذا وإن کان هذا الموضوع أقرب لعلم الفقه منه إلى علم أصول الفقه، إلا أن علماء الأصول من الحنفية خاصة قد أدرجوا عوارض الأهلية - ومنها الإکراه- ضمن موضوعات علم الأصول لديهم .
ولأن العلوم لا تنفصل بل تتکامل ويخدم بعضها بعضًا، وددت أن أکتب في هذا الموضوع راجية من الله السميع المجيب أن ينفع به إنه على ذلک قدير وهو نعم المولى ونعم النصير. 
@     @     @
خطة البحث: اشتمل هذا البحث على تمهيد وفصلين وخاتمة:
أولا: التمهيد:  وقد ذکرت فيه عرضا موجزا عن الأهلية وعوارضها، اقتصرت فيه على بيان معنى الأهلية، وأقسامها، والعوارض التي قد تعترضها.
ثانيا: الفصل الأول:
 والذي تکلمت فيه عن القواعد العامة للإکراه، وقد اشتمل على مبحثين:
المبحث الأول: في معنى الإکراه، وتعريفه في اللغة، وعند علماء الشرع، ثم أرکان الإکراه، وشروطه وتشمل: شروط المکره، وشروط المستکره، وشروط المکره به، وشروط المکره عليه.
المبحث الثاني: أقسام الإکراه وحکمه عند علماء الشرع والقانون
ثالثا: الفصل الثاني:  في أثر الإکراه في التصرفات الشرعية والحسية، وهذا الفصل تألف من ثلاثة مباحث:
المبحث الأول: أثر الإکراه في صحة العبادات وفسادها، من طهارة وصلاة وصيام واعتکاف وحج.
المبحث الثاني: أثر الإکراه   في صحة المعاملات وفسادها، مثل الإکراه على عقد البيع بحق، وبغير حق. وأثر الإکراه في الزواج، والطلاق.
المبحث الثالث: أثر الإکراه في الحدود، تناولت فيه الإکراه على القتل والسرقة والزنا.
رابعا: الخاتمة:  وفيها أهم نتائج البحث.
               أسأل الله أن ينفع به.

عنوان المقالة [English]

He opposed coercion and its effect on the taxpayer.

المؤلف [English]

  • Grace Abdel-Naim AbdElrahim
Al - Azhar Girls College ,Tiba
المستخلص [English]

The Fundamentalists’ Explanation of The effects of Compulsion on Accountability
Preface
A compulsion is a condition of a certain necessity. Islamic Sharia has imposedspecific exceptional rules on it, putting into consideration the burden and the condition of the individual as a result of compulsion; thereforeit has subsequently removed the related retribution, out of mercy.
Nevertheless, many individuals have used this ‘mercy’improperly as ajustification for many of their deeds, arguing/ claiming they are under specific pressure, to eventually evade the Sharia punishment/ retribution.
And hence comes the importance of this topic; to disclose the Islamic regulations governing the conditions of “compulsion”, in order to release the correctdecision, whether the Adult Muslim is really and truly under unavoidable/ inevitable state of pressure or not in a specific situation, and whether the punishment/ retribution, in his/ her condition, righteous or not, and also what are the actions required when the compulsion is lifted up.
    My research methodology is to explain the general concept of the state of compulsion, and the meaning of ‘legal accountability’, and what variables may annul the accountability in specific situations. Also, I aim at explaining the legal meaning of ‘compulsion’, its pillars, conditions, divisions, and where the Islamic Scholars have agreed, ordisagreed, and the effect of compulsion on the acts of devotions (Worshipping), and between the people, and on Islamic prescribed penalties from a fundamentalist’ point of view, and in comparison with other points of view in this regard;finally, I shall demonstrate the results in the conclusions part.
This topic was deliberated by the “Ahnaf” scholars of ‘The Islamic principles of Jurisprudence’, despite the fact it falls under the general ‘Islamic Jurisprudence’ branch. Nevertheless, sciences integrate, not disintegrate, and this is the main reason I wanted to write in this topic. I implore the almighty God, the All Hearing, The Answerer, to make it for the best interests, he is the All Dominant, he is the Almighty, and the Defender.