أفق التوقع عند المتلقي في ضوء النقد الأدبي الحديث دراسة نظرية تطبيقية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة الامير سلطان الرياض - کلية الخدمات التعليمية (اللغة العربية)

المستخلص

الملـخــــــــــــص
تناولت في هذا البحث أفق التوقع عند القارئ في ضوء النقد الأدبي الحديث, دراسة نظرية تطبيقية, وعُرف منهج أفق التوقع في هذا العصر ضمن مجموعة من المناهج النقدية الغربية في النقد العربي الحديث الذي يرکز على القارئ أثناء تفاعله مع النص الأدبي لقصدَ تأويل الصور المتخيلة, وقد ظهرت نظرية التلقي في ألمانيا عام  1966م  في مدرسة کونستانس على يدي کل من هانز روبير ياوس, وفولفغانج إيزر , ومنظور هذه النظرية أنها تثور على المناهج الخارجية التي رکزت کثيرا على المرجع الواقعي؛ کالنظرية المارکسية أو الواقعية الجدلية أو المناهج التي اهتمت کثيرا بالمبدع وحياته وظروفه التاريخية، وکذلک المناهج النقدية التقليدية التي کان ينصب اهتمامُها على المعنى وتصيُّدِه من النص باعتباره جزءا من المعرفة والحقيقة المطلقة، ومن ذلک منهج البنيوية الذي انطوى على النص المغلق وأهمل عنصرا فعالا ألا وهو القارئ الذي ستهتم به نظرية التلقي؛ وهذه النظرية هي نوعٌ جديدٌ من النقد الأدبي يوجه اهتمامه کله نحو استجابة القارئ, وقد تضافرت مجموعة من العوامل على إخراج هذه النظرية, لعل أهمها "حالة الفوضى والاضطراب التي کانت سائدة في نظريات الأدب المعاصرة، والسخط العام تجاه قوانين الأدب ومناهجه التقليدية السائدة.     
وهدف نظرية التلقي تجديد التاريخ الأدبي وتفعيله، ونقل مرکز الاهتمام من مبدع العمل الفني ومن عملية إنشائه إلى المتلقي. 
وجاء هذا البحث بمقدمة وفصلين وخاتمة, ذکرت في المقدمة نشأت نظرية التلقي والفکرة
الأساسية لها, وجاء الفصل الأول عن الدراسة النظرية وأهميتها, ثم الفصل الثاني الدراسة
التطبيقية وتحليل فکرة القارئ , وقد انتهى البحث بخاتمة تضمّنت أهمّ النتائج التي توصّلت إليها.

عنوان المقالة [English]

Horizon of expectation at receiver In the light of modern literary criticism Applied theory study.

المؤلف [English]

  • Muslim Obaid Fendi Al-Rashidi
Prince sultan university Riyadh - Faculty of Educational Services (Arabic)
المستخلص [English]

Research Title:
Expectation Horizon of the Recipient According to the modern LiteratureCriticism
Applied Theoretical Study
Author
Dr. Muslm Obiad Alrashedi
Abstract
    this research studied the expectation horizon of the reader according to the modern literature criticism, applied theoretical study, and in this time the methodology of expectation horizon is known as being included in a group of western critical methodologies in the modern Arabian criticism focusing on the reader during his interacting with the literature text for purposes of explaining of the imagined pictures, reception theory has been appeared in Germany year 1966 in constance school by Hienz Robert yaous, and volgang izer ,and this theory's perspective is to rebel the external methodology which more focused on realistic reference  as the Marxist theory or dialectic reality or the methodology focusing on the innovative and his life , historical conditions and also the traditional critical methodologies focusing on the meaning and being selected within the text as a part of the absolute knowledge and reality, including structuralism methodology which includes the closed meaning and neglecting effective element that is the reader who was looked after by reception theory, and this theory is new type of the literature criticism looking after the reader's response , and there is a group of factors and elements contributed in producing this theory, the most important one is " chaos and disorder existing in the contemporary literature theories, and general anger towards the literature laws and availing traditional methodologies.
this reception theory aimed at renewing and activating the literature history and transferring the interest center from art work's innovative and construction's process to the hearer.
This research includes an introduction and two chapters and conclusion, within the introduction, I mentioned the beginning of the reception theory and its basic idea, and the first chapter mentioned the theoretical study and its importance , then the second chapter with the applied study and analysis of the reader's idea, and the research ended with a conclusion including the most important results.