The significance of the concept for the fundamentalists

Document Type : Original Article

Author

College of Sharia and Islamic Studies Department of Jurisprudence and Fundamentals of Jurisprudence, Kuwait University

Abstract

This study focused on the significance of the concept and the fundamentalists ’opinion about it, its divisions, and the extent of invoking the concept, whether it is the concept of consent or the concept of contravention.
In the introductory chapter I dealt with the definition of connotation in language and idiom, and the definition of the concept in language and idiomatically, and in the second chapter I talked about the explanatory theories and the division of the word.
For some fundamentalists, the definition of significance has been limited to defining the verbal positivist significance, because deducing jurisprudential rulings from legal texts depends on the jurist’s knowledge of the meaning of the words and their meanings
The study showed that there are many theories explaining meaning, such as the heuristic theory, the conceptual theory, the behavioral theory and the context theory, and it became clear that there are roots for some theories among the fundamentalists, such as the heuristic theory, the conceptual theory, and the context theory
Inference with the concept of consent is a matter imposed by the slain of the tongue and the intuition of the mind, but Ibn Hazm al-Dhahiri did not see the inference with it, making the corresponding concept a kind of analogy
Most of the fundamentalists are of the view that the concept of contravention is a legitimate evidence, while the Hanafis have refused to take it into account, but the evidence of the installers is the strongest, taking into consideration the conditions that they restricted to
 

Keywords


الإحکام في أصول الأحکام، الآمدي، تحقيق العلامة الشيخ عبد الرزاق عفيفي.
إرشاد الفحول إلي تحقيق الحق من علم الأصول، محمد بن علي بن محمد الشوکاني، تحقيق: الشيخ أحمد عزو عناية، دار الکتاب العربي، 1419ه.
أصول السرخسي، محمد بن أحمد بن أبي سهل السرخسي أبو بکر، 1414ه.
أصول الفقه الإسلامي، وهبة الزحيلي، الطبعة الحادية والعشرون، دار الفکر، دمشق، 2015.
أصول الفقه، محمد أبو زهرة، دار الفکر العربي، القاهرة.
أصول الفقه، محمد المصري، الطبعة السادسة، المکتبة التجارية الکبرى، 1969.
الإمام في دلالة المفهوم على الأحکام، اسماعيل محمد على عبد الرحمن، سلسلة البحوث الأصولية، المقدمة لنيل الأستاذية، (3).
أنوار البروق في أنواع الفروق، أبو العباس شهاب الدين أحمد بن إدريس.
الآيات البينات في عدم سماع الأموات على مذهب الحنفية السادات، تحقيق العلامة المحدث محمد ناصر الدين الألباني، الطبعة الرابعة، المکتب الإسلامي، بيروت.
تاج العروس في شرح القاموس، أبو الفيض محمد بن المرتضى الزبيدي، ط، دار ليبيا، 1966م.
التعريفات، علي بن محمد علي الجرجاني، تحقيق: إبراهيم الأبياري، دار الکتاب العربي، بيروت، لبنان، الطبعة الأولى، 1985.
تفسير الفخر الرازى، محمد بن عمر بن الحسين الرازي الشافعي المعروف بالفخر الرازي، دار إحياء التراث العربى.
التقرير والتحبير، محمد بن محمد ابن أمير الحاج الحنبلي، تحقيق: عبد الله محمود محمد عمر، دار الکتب العلمية، بيروت، 1419ه.
التلويح على التوضيح، سعد الدين مسعود بن عمر التفتازاني، مکتبة صحبيح، مصر.
تيسير التحرير، محمد أمين، المعروف بأمير بادشاه، دار الفکر .
الجامع الصحيح سنن الترمذي، محمد بن عيسى أبو عيسى الترمذي السلمي، تحقيق: أحمد محمد شاکر وآخرون، دار إحياء التراث العربي، بيروت.
الدلالات اللفظية وأثرها في استنباط الأحکام من القرآن الکريم، علي حسن الطويل، دار البشائر الإسلامية، بيروت، 2006.
دلالة المنطوق والمفهوم عند الأصوليين وأثرها في استنباط الأحکام الفقهية، حسن السيد حامد خطاب، بحث منشور، مجلة کلية الآداب، جامعة المنوفية، العدد الأول، 2007.
دلالة مفهوم الموافقة وأثرها في استنباط الأحکام الشرعية لدى الأصوليين، بحث منشور، مجلة الدراسات اللغوية والأدبية، المجلد 6، العدد الأول، 2015، .
سنن ابن ماجه، أبو عبد الله محمد بن يزيد القزويني، ت: محمد فؤاد عبد الباقي، دار الکتب العلمية، بيروت.
سنن أبي داود، أبو داود سليمان بن الأشعث السجستاني، تعليق: عزت عبيد الدعاس، الطبعة الأولى، دار ابن حزم، 1418هـ- 1997م.
سنن النسائي، أبو عبد الرحمن أحمد بن شعيب النسائي، بشرح الحافظ جلال الدين السيوطي، الطبعة الثالثة، دار البشائر الإسلامية، بيروت.
شرح العضد على مختصر المنتهي الأصولي، الإيجي عضد الملة والدين - عثمان بن عمر بن أبي بکر جمال الدين أبو عمرو ابن الحاجب، تحقيق: فادي نصيف - طارق يحي، دار الکتب العلمية، 1421ه.
الصحاح (تاجاللغة وصحاحالعربية)، أبونصرإسماعيلبنحمادالجوهري، تحقيق:احمدعبدالغفور عطار، دار العلم للملايين، بيروت لبنان، الطبعة الثانية، 1399ه.
فتح الباري، أبو الفضل أحمد بن علي بن محمد بن أحمد بن حجر العسقلاني، تحقيق: عبد العزيز بن عبد الله بن باز ومحب الدين الخطيب، دار الفکر.  
الکليات، أيوب بن موسى الحسيني أبو البقاء، تحقيق: د. عدنان درويش ومحمد المصري، الطبعة الأولى، مؤسسة الرسالة، 1412هـ.
لسان العرب، محمد بن مکرم ابن منظور الافريقي، الطبعة الأولى، دار صادر، بيروت.
المحلى، شرح جمع الجوامع، جلال الدين محمد بن أحمد، الطبعة الثانية، مصطفى الحلي، مصر، 1356هـ.
معجم مقاييس اللغة، أبو الحسن أحمد ابن فارس، تحقيق: عبدالسلاممحمدهارون.دارالجيل. بيروت. لبنان. 1411ه.
مفهوم المخالفة وأثره في اختلاف الفقهاء، محمد حسان عوض، مجلة جامعةدمشقللعلومالاقتصاديةوالقانونية،المجلد: 24، العددالأول، 2008.
مفهوم النص عند الأصوليين مع التطبيقات الفقهية، عقيل رزاق نعمان السلطاني، رسالة دکتوراه غير منشورة، کلية الفقه، جامعة الکوفة، 2010.
من العلامة إلى المعنى -دراسة لسانية ودلالية لدى علماء الأصول، رسالة دکتوراه غير منشورة، کلية الآداب، جامعة وهران، الجزائر، 2011.
الموافقات، إبراهيم بن موسى بن محمد اللخمي الشاطبي، تحقيق: أبو عبيدة مشهور بن حسن آل سلمان، دار ابن عفان، 1417ه.
موسوعة کشاف اصطلاحات الفنون والعلوم، محمد على فاروق التهانوي، تحقيق: علي دحروج، مکتبة لبنان، بيرون، لبنان، الطبعة الأولى، 1996.
نشر البنود على مراقي السعود، عبد الله بن إبراهيم العلوي الشنقيطي.