المهارات اللازمة لإعداد معلمات اللغة الإنجليزية في ضوء رؤية 2030 التعليمية للملكة العربية السعودية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية التربية - جامعة الملك خالد - المملكة العربية السعودية

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى محاولة الكشف عن المهارات اللازمة لإعداد معلمات اللغة الإنجليزية في ضوء رؤية 2030 التعليمية للملكة العربية السعودية، ولتحقيق أهداف البحث اتبعت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي وهو منهج يقدم وصفاً شاملاً وتفسيراً للظاهرة محل الدراسة، وتكونت العينة من معلمات اللغة الانجليزية والبالغ عددهن (100) معلمة، و أعدت الباحثة استبانة مكونة من ثلاث محاور وهي: المحور الاول معلومات عامة ،المحور الثاني مهارات اللازمة لإعداد معلمات اللغة الإنجليزية، المحور الثالث الاحتياجات التدريبة اللازمة لتطوير المعلمات وفق رؤية 2030 التعليمية، وبعد التأكد من ضبط أداة البحث أظهرت النتائج أن أغلب عينة الدراسة المتمثلة في المعلمات وافقت على عبارات المحور الأول: المهارات اللازمة لإعداد معلمات اللغة الإنجليزية، كما أظهرت النتائج موافقة مفردات عينة الدراسة على الاحتياجات التدريبية اللازمة لتطوير معلمات اللغة الانجليزية في ضوء رؤية 2030 التعليمية للمملكة العربية السعودية، وأوصت الدراسة بضرورة توفير الوقت والمكان المناسبين لتدريب المعلمات لإقامة جلسات علمية في المدارس للتدريب على برامج لتنمية مهارات التدريس في ضوء رؤية المملكة 2030.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The necessary skills to prepare English language teachers in the light of the 2030 educational vision of the Kingdom of Saudi Arabia

المؤلف [English]

  • Aisha Abdo Muhammad Awaj
College of Education - King Khalid University - Kingdom of Saudi Arabia
المستخلص [English]

The current study aimed at trying to reveal the skills needed to prepare English language teachers in the light of the educational vision of 2030 for the Kingdom of Saudi Arabia. ) is a teacher, and the researcher prepared a questionnaire consisting of three axes: the first axis is general information, the second axis is the skills necessary to prepare English language teachers, the third axis is the training needs necessary to develop female teachers according to the 2030 educational vision, and after making sure that the search tool is set, the results showed that most of the sample The study of female teachers agreed on the phrases of the first axis: the skills needed to prepare English language teachers. The results also showed that the study sample agreed on the training needs necessary to develop English language teachers in the light of the 2030 educational vision of the Kingdom of Saudi Arabia. The study recommended the need to provide the appropriate time and place for training female teachers. To hold scientific sessions in schools to train on programs for developing skills Teaching in the light of the Kingdom's Vision 2030

الكلمات الرئيسية [English]

  • in-service training
  • English language teacher skills
  • Kingdom's vision 2030 AD